Quantcast
aryaenews is loading
Aryae News .ir
در حال بارگذاری...

بهمن

01 یکشنبه
1396

اینجا جای تبلیغ شماست !

اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید

1396/9/19 09:30 منبع برترین ها

بدن چربی را در قسمت‌های زیادی ذخیره می‌کند تا از آن به عنوان انرژی و عایق سازی استفاده کند. فقط بخشی از کبد از چربی تشکیل شده است، اما اگر محتوای چربی کبد خیلی زیاد باشد می‌تواند علامتی از بیماری کبد چرب باشد.

اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید
برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: بدن چربی را در قسمت‌های زیادی ذخیره می‌کند تا از آن به عنوان انرژی و عایق سازی استفاده کند. فقط بخشی از کبد از چربی تشکیل شده است، اما اگر محتوای چربی کبد خیلی زیاد باشد می‌تواند علامتی از بیماری کبد چرب باشد. دو نوع کبد چرب وجود دارد؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. همچنین این امکان وجود دارد که علت کبد چرب، بارداری باشد.
 
بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌زند، مانع عملکرد او در دفع سموم شده و نمی‌تواند برای سیستم گوارشی زرداب تولید کند. وقتی کبد نتواند این کارها را به طور موثر انجام دهد، فرد را در معرض ابتلا به سایر مشکلات در بدن قرار می‌دهد. درمان اولیه‌ی کبد چرب، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و ورزش است، البته بسیاری از افراد برای درمان‌های بیشتر نیاز دارند تا به پزشک مراجعه کنند.
 
اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید 

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کبد چرب

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که کبد چرب دارند شامل طیف وسیعی از غذاهاست. کاهش مصرف کالری و خوردن فیبر زیاد و غذاهای طبیعی، شروع خوبی هستند. مصرف غذاهایی که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین‌اند، می‌تواند به بدن در احساس سیری بیشتر کمک کرده و انرژی یکنواختی ایجاد کند.

غذاهایی که از التهاب کم می‌کنند یا به بدن برای ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند نیز به همان اندازه مهم‌اند.

برخی از افراد سعی می‌کنند برنامه‌ی غذایی خاصی را انتخاب کنند، مثلا رژیم غذایی بر پایه‌ی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای. متخصص تغذیه معمولا می‌تواند به فرد بیمار کمک کند تا برنامه‌ی غذایی مناسب ذائقه، وضعیت سلامتی و بیماری‌تان را انتخاب کنید.

ضمنا، علاوه بر دستورالعمل‌های اساسی، غذاهای خاصی نیز هستند که می‌توانند برای مبتلایان به کبد چرب مفید باشند، شامل:

سیر

سیر در بسیاری از رژیم‌های غذایی ماده‌ای پُر مصرف بوده و برای بیماران کبد چرب بسیار مفید است. مطالعه‌ای نشان داده که مکمل سیر می‌تواند به کاهش وزن و چربی در مبتلایان به بیماری کبد چرب کمک کند.
 
اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید 

اسیدهای چرب امگا 3

مروری بر تحقیق اخیر دریافت که اسیدهای چرب امگا 3، سطح HDL و چربی کبد را در افراد دچار بیماری کبد چرب بهبود می‌دهد. برای تائید این تئوری به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است اما غذاهای سرشار از امگا 3 می‌توانند به کاهش چربی کبد کمک کنند. این غذاها شامل سالمون، ساردین، گردو و بذر کتان می‌شوند.

قهوه

نوشیدن قهوه، یک عادت معمولی برای بسیاری از افراد است، اما فواید دیگری نیز دارد. گزارشی در Annals of Hepatology به این موضوع اشاره کرده که، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و ضمنا به کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیب مفید، خود قهوه می‌تواند به محافظت از بدن در برابر کبد چرب غیر الکلی کمک کند. افزودن قهوه به عادت‌های صبحگاهی‌تان می‌تواند عادت خوبی برای بیماران کبد چرب باشد.

بروکلی

خوردن طیف متنوعی از سبزیجات برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی سبزی است که حتما باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. مقاله‌ای در نشریه‌ی Nutrition دریافت که مصرف بلند مدت بروکلی به پیشگیری از ایجاد چربی در کبد کمک می‌کند. محققان همچنان نیاز دارند تا برای نتیجه گیری‌های دقیق‌تر به مطالعات بیشتری بپردازند اما همین شواهد اولیه نیز متقاعد کننده به نظر می‌رسند.

چای

استفاده از چای به منظور درمان، الگویی است که تاریخچه‌ی هزاران ساله دارد. تحقیقی جدید در World Journal of Gastroenterology توصیه می‌کند، چای بویژه چای سبز می‌تواند به کاهش درصد چربی بدن و چربی خون کمک کند. مقادیر بالاتر آنتی اکسیدان در چای سبز، مفیدتر به نظر می‌رسد.
 
اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید 

گردو

مغزهای درختی در هر برنامه‌ی غذایی عالی هستند، اما گردو به دلیل محتوای امگا 3 بالایی که دارد، مورد توجه خاصی قرار می‌گیرد. گزارشی در سال 2015 دریافت خوردن گردو موجب بهبود تست‌های کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی شده بود.

آوکادو

آوکادو غنی از چربی‌های سالم است اما مواد مغذی ضد التهابی و فیبر محلول نیز دارد که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

سویا و پروتئین وِی

برخی از پروتئین‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک کنند. سویا و پروتئین وِی، به تعادل اثرات مصرف کربوهیدرات کمک کرده و می‌توانند سطح قند خون را پایین بیاورند. همچنین این دو عامل می‌تواند به حفظ عضلات بدن و کاهش وزن کمک کنند.

غذاهایی که بیماران کبد چرب باید از خوردن‌شان پرهیز کنند

افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی، یکی از راههای مدیریت و کنترل بیماری کبد چرب است. اما غذاهایی نیز وجود دارند که مبتلایان به کبد چرب باید از مصرف‌شان اجتناب کنند.

شکر و قند اضافی

قند اضافی می‌تواند سطح قند خون را بالا برده و چربی کبد را بیشتر کند. قند اضافی معمولا در آبنبات، بستنی و نوشابه‌های شیرین مانند آبمیوه‌ها وجود دارد. قند افزوده اغلب در غذاهای بسته بندی شده پنهان است. اجتناب از مصرف سایر قندها مانند فروکتوز و شیره‌ی ذرت هم می‌تواند چربی کبد را به حداقل برساند.

غلات تصفیه شده

غلات فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، پاستا و برنج سفید موجودند. این غلات بسیار فرآوری شده، فیبر ندارند که می‌تواند قند خون را بالا ببرد.

غلات تصفیه شده را می‌توانید به راحتی با غلات کامل و آرد گندم کامل، سیب زمینی یا بنشن جایگزین کنید.
 
اگر کبد چرب دارید، این غذاها را بخورید 
 
غذاهای سرخ شده یا نمک دار

غذاهای خیلی سرخ شده یا بسیار نمک‌ دار می‌توانند دریافت کالری را بالا برده و موجب افزایش وزن شوند. افزودن ادویه‌ها و گیاهان معطر به وعده‌های غذایی می‌تواند راهی بسیار خوب برای طعم‌ دار کردن غذا بدون نمک باشد. غذاهای سرخ کردنی را هم با غذاهای بخار پز یا پخته شده جایگزین کنید.

گوشت

گوشت گوساله و گوشت‌های فرآوری شده همگی سرشار از چربی‌های اشباع هستند که بیمار دچار کبد چرب باید از خوردن‌شان پرهیز کند. گوشت‌های کم چرب، ماهی، توفو یا تمپه، جایگزین‌های خوبی هستند.

تغییرات سبک زندگی

ورزش منظم برای هر کسی مفید و مهم است، اما بیماران کبد چرب باید به ورزش اهمیت بیشتری بدهند. از دست دادن وزن اضافی و حفظ تناسب اندام با ورزش برای مدیریت و کاهش علائم کبد چرب مفید است. حتی 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط، سه تا پنج بار در هفته می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد و علائمش را تخفیف بدهد. کمتر نشستن هم برای غلبه بر این بیماری بسیار موثر است. استفاده از میزهای ایستاده، تمرینات کششی هر روز صبح و پیاده روی روی تردمیل هنگام تماشای تلویزیون همگی راههایی برای افزایش فعالیت در طول روز هستند.

خبرهای مرتبط

فواید خردل زرد؛ از رشد مو تا سلامت قلب
به غیر از سس خردل، دانه‌های خردل زرد و سبز در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارند. خردل زرد ذاتا همه فن حریف است که به صورت سس یا روغن، دانه و یا به شکل پودری در دسترس است و فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد.
تغذیه 09:03   1396/10/24
کمبود ویتامین E را چگونه برطرف کنیم؟
ویتامین E، ویتامینی محلول در چربی است که خواص آنتی اکسیدانی داشته و کمک می‌کند سیستم ایمنی‌تان قوی بماند.
تغذیه 09:07   1396/10/19
تغذیه بیماران مبتلا به ایدز
یکی از مواردی که معمولا در مراقبت های عمومی از بیماران مبتلا به ایدز در نظر گرفته نمی شود موارد تغذیه ای است. این در حالی است که تغذیه سالم و مناسب می تواند مستقیما بر قدرت و ضعف سیستم دفاعی بدن این افراد یا پیشگیری از ابتلا به مشکلات ناشی از بیماری ایدز مانند کاهش وزن، اسهال و انواع عفونت ها کمک کند.
تغذیه 09:45   1396/10/18
بهترین روش استفاده از چای سبز در کاهش وزن
اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه‌ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.
تغذیه 09:20   1396/10/18
انواع مسمومیت و نحوه پیشگیری و درمان آنها
امروزه بیش از هر زمانی دسترسی به انواع مواد شیمیایی مثل سموم، داروها، مواد ضد عفونی کننده، رنگ ها، شوینده ها، کودها، حشره کش ها و ... بدون برخورداری از اطلاعات کافی از شیوه درست مصرف، نگهداری و خطرات ناشی از آنها افزایش یافته است.
تغذیه 07:49   1396/10/13
مواد غذایی که نفخ شکم را از بین میبرند
برای اینکه شکم صاف و بدون نفخ و ورم داشته باشید، خوراکی هایی که در ادامه نام برده ایم را در وعده های روزانه خود بگنجانید.
تغذیه 09:21   1396/10/11

نظرات کاربران

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد *

کانال تلگرام
انتقادات و پیشنهادات

سایت خبری آریایی نیوز هیچ گونه مسئولیتی در قبال اخبار منتشر شده ندارد و صرفاً اخبار گوناگون را از منابع خبری معتبر دریافت و با ذکر منبع انتشار می دهد.

لطفا انتقادات و پیشنهادهای سازنده ی خود را در قبال بهبود عملکرد سایت به ما انتقال دهید

ارتباط با ما
تبلیغات
دنیای فوتبال
تبلیغات
آب و هوای امروز
برای نمایش شهرهای دیگر اینجا کلیک کنید.
شهر کمینه بیشینه دما هوا
ایلام -2 8 -2 شب صاف
قزوین -2 10 -2 شب تا قسمتی ابری
کرج -3 7 -2 شب صاف
تبریز -2 6 -2 شب صاف
اردبیل -4 6 -3 شب تا قسمتی ابری
ارومیه -4 7 -3 شب صاف
کرمانشاه -5 7 -4 شب صاف
زنجان -7 2 -5 شب تا قسمتی ابری
خرم آباد -6 7 -6 شب صاف
همدان -7 6 -7 شب صاف
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح 05:44
طلوع آفتاب 07:12
اذان ظهر 12:15
غروب آفتاب 17:19
اذان مغرب 17:38
نیمه شب شرعی 23:32
نرخ ارز
آمار سایت
Top